Page 10 - 149R
P. 10

OSMANLI DÖNEMİNDE ORTODOKS RUM CEMAATİ[1]



                              Hüseyin Bostancı – Pervin Hayrullah (BAKEŞ)





                                                Türkler ta-   İstanbul’un fethi ile Türklerin hakimiyetine giren
                ORTAK GÖRÜŞLER                  rih boyun-    Patrikhane için, yeni bir çağın başlangıcı ve yeni

                                                ca kendi      bir dönemi ifade ediyordu.
                                                hâkimiye-     İstanbul’u feth eden Fatih, Patriklik makamının

                                                tinde yaşa-   II. Anastasios’tan beri boş olduğunu öğrenince
                                                yan diğer     artık kendi tebaası olan Ortodoks halkın bu dini

                                                toplumlara    kurumunun yeniden düzenlenmesine karar ver-
                                                karşı daima  miş, Hristiyan halktan yeni bir Patrik seçmelerini
                                                hoşgörü ile   istemiştir. Bunun üzerine kilise ruhanileriyle Sivil

                                                yaklaşmış-    Hristiyan halk, kendi örf adetlerine göre yaptıkları
                                                lar ve onla-  seçimle, Yeorgios Kurtises’i II. Gennadios adıyla
            Dr. Pervin                        Dr. Hüseyin
                                               rın din, örf   Patrik seçmişlerdir. II. Gennadios, Osmanlı Devleti
           HAYRULLAH            BOSTANCI
                                               ve adetleri-   idaresinde Rum Kilisesine seçilen ilk Patrik olmuş-
                                               ne dokun-      tur.
        mamışlardır. Fatih Sultan Mehmet de İstanbul’u        Fatih Sultan Mehmet II. Gennadios’u saraya davet
        fethinden sonra aynı hoşgörü ile hareket ederek       ederek onun için bir ziyafet vermiş, ona ruhani
        bu düzeni devam ettirmiştir. İlk aşamada şehirde      hakimiyeti simgeleyen patriklik asası ile tacı-

        yağmayı durdurarak şehri terk edenlerin ve kor-       nı vererek hürmet göstermiştir. Padişah, patriği
        kudan Galata’ya sığınanların yurtlarına dönebile-     avluya kadar uğurlamış, orada büyük memurların
        ceklerini belirtmiştir. Gayrimüslimlerin Türklerle    Gennandios’a, Sen Sinod’a kadar refakat etmeleri-
        beraber kendi örf ve adetlerine ve dinlerine göre     ni emretmiştir. Patrik, vezirlerden ve diğer paşa-
        serbestçe yaşayabileceklerini belirtmiştir. Yıkılmış   lardan kurulu bir kortej içinde, padişahın güzel

        evleri tamir ettirmiş, mahkemeler kurdurmuş ve        atlarından birine bindirilmiş ve Oniki Havariler
        asayişi sağlamıştır.                                  Kilisesi’ne kadar uğurlanmıştır. Patrik’e düzenle-
        İstanbul’un fethinden önce, Doğu ve Batı Kilise-      nen bu tören, Bizans İmparatorluğu zamanındaki
        lerini birleştirme konusunda yapılan tartışmalar      törenle aynıydı.

        sonunda İstanbul Ortodoks Patriği, Bizans ta-         Fatih Sultan Mehmet Patriğe Türk ve İslam Hu-
        rihindeki mevkiini kaybetmiş, kilise mensupları       kuku çerçevesinde dini ve medeni haklar tanıyan
        arasında birlik bozulmuş ve bu yüzden patrik II.      bir ferman vermiştir. Bu fermanla sağlanan haklar
        Athanasios’un istifasından sonra bu makama yeni       şunlardır:

        bir tayin yapılmamıştır.                              1.       İstanbul Patrikleri Sen Sinod Meclisiyle
        Fatih Sultan Mehmet’in Patrikhaneye Tanıdığı İm-      birlikte kilisilerin, manastırların ve bunların malları
        tiyazlar                                              ile bilcümle ruhban sınıfı üzerinde her türlü salahi-
        Fatih Sultan Mehmet tarafından 29 Mayıs 1453’te       yete sahiptirler.



        Rodop Rüzgârı - 8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15